Anpassad grundskola

På den här sidan finns de delar av Vi har alla rättigheter som riktar sig till elever som läser enligt kursplanerna för ämnesområden, och till yngre elever som läser enligt kursplanerna för ämnen. Beroende på vad som passar eleverna bäst kan de olika delarna av materialet också blandas. Läs mer och ta del av förberedelsematerial och lärarhandledningar nedan!

Innan ni börjar

I dokumentet Förberedelser finns fakta om barnkonventionen, tips inför arbetet och reflektions- och värderingsövningar som du och dina kollegor kan göra tillsammans.

Att arbeta med barnkonventionen är roligt och utvecklande, men ibland också svårt. Många tankar och känslor, liksom information om barns situation, kan komma fram när barn får kunskap om sina rättigheter. Som du vet är personal anmälningsskyldig vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa. Även hos vuxna kan samtal om barns rättigheter väcka tankar och känslor.

Genom förberedelsematerialet kan du och dina kollegor reflektera kring alla dessa delar – så att ni känner er väl förberedda att utforska barnkonventionen tillsammans med eleverna!

Material för elever som läser enligt kursplanerna för ämnesområden

Den röda tråden i Vi har alla rättigheter är ett upplevelsebaserat lärande där rättigheterna konkretiseras och görs levande i elevernas vardag genom musik, bilder, samtal, dofter, smaker och texturer. De tecknade karaktärerna Leepa och Viz har en viktig roll.

Material för yngre elever som läser enligt kursplanerna för ämnen

Eleverna träffar de tecknade karaktärerna Viz och Leepa i en musikvideo om barnkonventionen och i en interaktiv berättelse om rättigheterna som ni läser tillsammans. Kunskapen om rättigheter förankras sedan i verkligheten med hjälp av lekfulla och kreativa aktiviteter där möjligheten att använda flera olika sinnen är en viktig del.

Musik och dans

I videon dansar Leepa och Viz till sången som handlar om barns rättigheter. Ni kan också lyssna på sången som ljudklipp, utan videon. Sången finns även i en kortare version som du hittar bland materialet för elever som läser enligt kursplanerna för ämnesområden ovan.

Berättelse, skapande och lek

Berättelsen är indelad i kapitel där Viz och Leepa upplever och berättar om rättigheter i barnkonventionen. De tillhörande aktiviteterna beskrivs i lärarhandledningen.

Under rubriken för respektive kapitel nedan finns material för just det kapitlet. Du kan redan här ladda ned allt som behövs för genomförandet, om du vill:

Kapitel 1: Rätt till ett namn

Berättelsen inleds med att Leepa letar efter något viktigt. Viz undrar vad eleverna heter och Leepa berättar att rätten till ett namn finns i artikel 7 i barnkonventionen.

Kapitel 2: Vad är en rättighet?

Viz och Leepa funderar kring hur rättigheter hänger ihop med att må bra och frågar eleverna vad de behöver för att må bra. Mitt i allt hör Viz ett mystiskt ljud.

Kapitel 3: Rätt att leva och utvecklas

Leepa och Viz pratar om artikel 6 i barnkonventionen, rätten att leva och utvecklas, och Viz blir förvånad över att det totalt finns hela 54 artiklar i barnkonventionen.

Kapitel 4: Alla barn har samma rättigheter

Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter, men det kan vara svårt att förstå precis vad det betyder. I det här kapitlet utforskar Viz och Leepa innehållet i artikel 2 i barnkonventionen.

Kapitel 5: Barnets bästa och vuxnas ansvar

Vilka är det som ska se till att barn får sina rättigheter? Och vad menas med att vuxna alltid ska tänka på vad som är bäst för barn? Leepa, Viz och deras pedagog Somni pratar om vuxnas ansvar som bland annat förklaras i artikel 4 och 5 i barnkonventionen och barnets bästa som finns i artikel 3.

Kapitel 6: Rätt till skydd och rätt till privatliv

Somni skyddar Viz och Leepa på gården. Tillsammans pratar de om att ingen får göra barn illa, och vad barn ska göra om det ändå händer. Barnkonventionens artikel 19 handlar om rätten till skydd och artikel 16 om rätten till privatliv.

Kapitel 7: Rätt till hälsa

Leepa är ledsen och Viz behöver plåstras om. Somni lyssnar och hjälper dem att må bättre. Att barn har rätt till bästa möjliga hälsa står i artikel 24 i barnkonventionen.

Kapitel 8: Rätt till delaktighet och inflytande

När Leepas mamma kommer för att hämta vill Leepa hellre gå hem med Viz. Barns rätt till delaktighet och inflytande finns i barnkonventionens artikel 12.

Kapitel 9: Rätt till bostad, kläder och mat

Artikel 27 i barnkonventionen handlar om att alla barn har rätt till en trygg bostad och att få mat och kläder. Det här kapitlet utspelas hemma hos Viz där morfar lagar soppa.

Kapitel 10: Rätt till lek, vila och fritid

Viz och Leepa pysslar och sjunger när det börjar bli kväll. Leepas mamma kommer för att hämta och Viz går och lägger sig. Rätten till lek, vila och fritid beskrivs i artikel 31 i barnkonventionen.